vineri, 21 septembrie 2012

Ardei umpluti cu carne

Daca nu facem mancaruri cu ardei gras toamna, cand ar fi mai potrivit? Si pentru ca am fost la piata si aratau foarte bine mi-am zis ca nu ar strica sa fac niste ardei umpluti. Cand eram copil mereu dadeam ardeiul deoparte si mancam doar carnea, nu ca as fi o mare mancatoare de carne, dar mi se parea ardeiul amar pentru gustul meu. Vorba sotului meu: Nu stiam ce-i bun!

Ingrediente:
- 10 - 12 ardei (in functie de marime - eu am pus 10 medii)
- 800 gr carne tocata (eu am pus amestec de porc cu vita)
- 1 pahar de orez (se tine in apa rece)
-4 linguri de bulion
-1 legatura mare de marar
-1 legatura mare de patrunjel
-1 ceapa mare sau 2 mici
-2 linguri de ulei (pentru prajeala)
-1 lingurita de cimbru uscat
-sare si piper dupa gust
- smantana optional la servire
- pt capacele 2-3 rosii mici (pot fi inlocuite cu felii de cartof sau cu propriul capacel al ardeiului curatat foarte bine de seminte)
- optional tulpina si frunza de telina si patrunjel pentru lichidul in care vor fierbe ardeii.

Sotul meu imi spunea ca la prima vedere, mai ales pentru cineva care nu are nici o treaba cu bucataria (ca el :D), pare un preparat complicat. Nu este chiar asa, este foarte, foarte usor!

Mai intai spalam ardeii si le decupam codita cu un cutit micut, in forma rotunda. Interiorul il curatam si pe acesta de seminte si nervuri, fie cu mana, fie cu o lingurita (asa cum am vazut-o pe mama mea facand). Cand ii curatam trebuie sa avem grija se nu se rupa pentru ca altfel, in timpul fierberii, va cadea compozitia din ei. Mai apoi ii scuturam bine de seminte si daca este necesar ii mai spalam o data.
Apoi se dau deoparte, la scurs.

Intre timp tocam ceapa marunt si o punem la calit intr-o tigaie incapatoare. Cand ceapa devine transparenta adaugam si orezul, care a fost tinut in prealabil in apa rece. Daca il pastram in apa, acesta o va absorbi, se va inmuia si va fierbe mult mai repede.

Dupa ce si orezul este putin prajit, adaugam peste 2 linguri de bulion si restul il pastram pentru lichidul care se va pune peste ardei.


Amestecam 3-4 minute si dam compozitia deoparte pentru a se raci.
Intre timp tocam verdeata, mutam carnea intr-un bol mai mare in care sa putem amesteca toate ingredientele si adaugam si ceapa cu orezul. Sa nu uitam sarea, piperul, cimbru si verdeata. Mie imi place cu multa verdeata. In opinia mea, verdeata da gust acestei mancari in care 80% este carne.


Dupa ce compozitia este gata, trecem la umplerea ardeilor, cu o lingurita. Trebuie sa avem grija sa nu indesam compozitia pentru ca la fiert ardeii se pot rupe sau se poata intampla sa iasa carnea din ei. Lasam spatiu deasupra cat  grosimea degetului mic, mai ales ca acolo intra si capacelul. Eu am pus capacel din rosie, dar cum am spus mai sus, putem pune felie de cartof sau capacelul ardeiului, curatat bine de seminte.


Cautam o cratita cat mai intinsa, pentru ca ardeii sa incapa si sa stea fix, asa nu riscam sa curga compozitia.
Mie nu mi-au incaput toti si am fiert unul separat intr-o craticioara mica.



Peste ardei, pana la jumatatea acestora se toarna un lichid format din: apa, restul de bulion si sare dupa gust. Adaugam si cateva crengute de patrunjel si telina si pe foc cu ei cam o ora, o ora si jumatate. La foc mic, cum ii tin eu, o ora si jumatate.
Daca cratita are manere rezistente termic, 15 minute la cuptor (incalzit la 250gr), dupa fierbere, le va da un gust bun tare de tot.

Acesta este  rezultatul si am 'lins' farfuria, nu altceva! :)



2 comentarii: